Zmrzlina bez laktózy

Stále přibývá lidí s nějakým druhem alergie nebo nesnášenlivosti, například s alergií na laktózu, která se vyskytuje hlavně v mléce. Úleva od těchto potíží spočívá logicky především v úpravě jídelníčku.

Bolestivé reakce v žaludku a střevě po požití mléka a sýru popsal už roku 400 př. n. l. Hippokrates. Dnes trpí laktózovou intolerancí snad až 80 % světové populace! Platí, že každý postižený musí postupně zjistit, co vyhovuje právě jemu, aby netrpěl bolestmi břicha, nadýmáním, průjmy nebo naopak zácpami, a postupně mnoha dalšími zdravotními problémy.

Nikomu by neměly ublížit malé porce zmrzliny, sladké smetany, másla, tvrdého vyzrálého sýra a jogurtu. Přesto lze připravit vynikající pochoutky i zcela bez laktózy.

Jak vyrobit doma zmrzlinu bez laktózy

K létu prostě patří zmrzlina a „ulítávají“ na ní i mnozí příznivci jinak zdravé výživy. Respektive mají zájem o její co nejvyšší kvalitu. Také jim se proto mohou hodit 4 recepty na zmrzlinu bez laktózy:

  1. Mražené banány, kakaový prášek, strouhaný kokos a konopná semínka, vše ideálně v bio kvalitě.
  2. Čerstvé oloupané broskve, trochu mléka bez laktózy, cukr (med).
  3. Mražené maliny (jahody, borůvky), kokosový krém, případně med.
  4. Sorbet – například z nakrájených kousků melounu, asi 5 hodin mražených.

Postupy výroby domácí zmrzliny jsou různé – suroviny z výše uvedených receptů se pouze rozmixují, ale podle dalších se třeba šlehají za tepla a během mražení několikrát mixují.

V domácích podmínkách však nikdy nelze dosáhnout takových výsledků, jaké poskytuje dobrý zmrzlinový stroj.

A nakonec názor výživové poradkyně Ivy Bušinové, publikovaný na webu Bezlepková dieta.cz: „Strava bez laktózy a mléka člověka s laktózovou intolerancí nepředstavuje žádnou dietu nemocného, ale zdravý způsob stravování, který by prospěl všem lidem.“