Zmrzlina v Česku a ve světě

Podle nejnovějších výzkumů spotřebuje každý Čech ročně více než 3 litry zmrzliny. Na celkových spořádaných 34 milionech litrů se 38 % podílí zmrzlina točená nebo kopečková, zbytek připadá na balené zmrzliny.

Nejoblíbenější je u nás tradiční tvarohový „míša“. Z příchutí zmrzlin vede vanilková a ovocná, převážně jahodová.

V České republice má tradici výroba zmrzlin z pravého ovoce, o které je zájem i v zahraničí. Boduje zde například „mrož“, v němž je 55 % jahod, a není ani dobarvovaný.

Zajímavý je podle marketingových odborníků i příklon spotřebitelů k červené barvě zmrzliny, kterou preferují, i když obchodníci vystaví v regálech hlavně nanuky oranžové nebo žluté. Oblibu nezískaly ani light výrobky – zjevně proto, že málo tučná zmrzlina prostě není dobrá. I vyznavači zdravého životního stylu si občas chtějí „zahřešit“.

Spotřeba zmrzliny je meziročně rozdílná především v důsledku rozmarů počasí. Například kvůli povodním v roce 2013 u nás klesla asi o milion litrů. Také platí, že v hezkém počasí se kupuje více kopečkové a točené zmrzliny, zatímco když je škaredě, vedou nanuky a dorty v rodinném balení.

Na špici spotřeby v rámci Evropy jsou překvapivě Skandinávci, byť jim, jak známo, slunce tolik nesvítí. Podle statistiky spořádají 10 litrů zmrzliny na osobu a rok.

Trendem je biozmrzlina

Jako zcela jasný trend se ukazuje produkce biozmrzliny, která je ovšem náročná na použité suroviny, protože do ní patří certifikované bio mléko, bio ovoce nebo organické džemy, příchutě bez chemického ošetření a přírodní sladidla. Naopak nijak náročná není technologie na její výrobu – uplatní se zde stejné zmrzlinové stroje jako u konvenčních výrobků.

V souvislosti se zvyšujícím se zájmem o zdravou výživu zákazníci organickou zmrzlinu poptávají stále více, v obchodech i cukrárnách. Mnozí si ji z ověřených surovin i sami vyrábějí.